STATUT STOWARZYSZENIA
„UNIWERSYTET TRZECIEGO WIEKU” W NOWYM TARGU
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie „Uniwersytet Trzeciego Wieku„ w Nowym Targu zwany dalszej części niniejszego statutu „Stowarzyszeniem” posiada osobowość prawną i działa w ramach obowiązującego w Rzeczpospolitej Polskiej porządku prawnego.
§ 2
1. Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
2. W kontaktach zagranicznych Stowarzyszenie może posługiwać się swoją nazwą przetłumaczoną na języki obce.
§ 3
1. Stowarzyszenie działa na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jak i poza jej granicami w ramach statutowych uprawnień.
2. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Nowy Targ.
§ 4
1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
2. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników. Członkowie Stowarzyszenia, w tym członkowie władz Stowarzyszenia, mogą być zatrudniani w Stowarzyszeniu na podstawie stosunku pracy lub stosunków cywilnoprawnych. Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
§ 5
1. Stowarzyszenie może używać logo i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
2. Stowarzyszenie ma prawo wydawania zaświadczeń i legitymacji członkowskiej wg wzoru określonego przez Zarząd Stowarzyszenia.
§ 6
1. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji, pośrednio lub bezpośrednio realizujących cele statutowe Stowarzyszenia.
2. O przystąpieniu lub wystąpieniu z organizacji, o których mowa w ust. 1 decyduje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów członków zwyczajnych, biorących udział w Walnym Zebraniu Członków.
§ 7
1. Stowarzyszenie może powoływać do realizacji określonych zadań statutowych jednostki organizacyjne, działające na podstawie niniejszego statutu oraz własnych regulaminów.
2. O utworzeniu i likwidacji jednostki organizacyjnej Stowarzyszenia oraz nadaniu jej regulaminu decyduje Zarząd Stowarzyszenia.
§ 8
Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieokreślony.
ROZDZIAŁ II
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 9
Celem Stowarzyszenia jest:
1/ prowadzenie edukacji w różnych dziedzinach nauk, a w szczególności w zakresie medycyny, profilaktyki zdrowia, nauk humanistycznych, kultury i sztuki, nauk społecznych i ekonomicznych, nauk technicznych, a także nauk o ziemi i wszechświecie.
2/ aktywizacja społeczna osób starszych poprzez uczestnictwo w różnych formach życia społecznego, propagowanie zasad kulturalnego współżycia społecznego,
3/ prowadzenie i popieranie różnorodnych form aktywności intelektualnej, psychicznej i fizycznej adekwatnie do wieku, stopnia sprawności i zainteresowania członków Stowarzyszenia,
4/ podejmowanie działań zmierzających do utrzymania, nawiązania i zacieśniania więzi i kontaktów osobistych między mieszkańcami regionu, a szczególnie pomiędzy osobami starszymi i młodym pokoleniem,
5/inspirowanie wszelkich działań na rzecz środowiska ludzi starszych, w tym również osób niepełnosprawnych, bezrobotnych i chorych,
6/ upowszechnianie wiedzy o mieście Nowy Targ i powiecie nowotarskim, w szczególności poprzez prezentowanie dorobku kulturalno-społecznego, walorów turystycznych oraz organizowanie spotkań ze znanymi osobami zasłużonymi dla powiatu nowotarskiego,
7/ przekazywane przez członków Stowarzyszenia nabytych doświadczeń życiowych i zawodowych młodzieży i innym grupom społecznym potrzebującym wsparcia; współpraca międzypokoleniowa.
§ 10
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- organizację wykładów, seminariów, szkoleń, warsztatów, lektoratów języków obcych, odczytów, debat, konferencji, spotkań, prelekcji, konkursów, wystaw, koncertów, festiwali, wyjazdów edukacyjnych, imprez i zajęć rekreacyjno-sportowych oraz innych zajęć aktywizujących,
- prowadzenie praktycznych zajęć z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji,
- organizowanie krajowych i zagranicznych wyjazdów turystycznych i krajoznawczych,
- organizowanie krajowych i międzynarodowych plenerów, spotkań integracyjnych oraz wymian osób dorosłych i seniorów;
- prowadzenie działalności wydawniczej (wydawanie broszur, folderów, biuletynów, ulotek, książek itp.),
- prowadzenie działalności doradczej w tym zwłaszcza w zakresie spraw obywatelskich, prawnych i medycznych,
- organizowanie badań profilaktycznych,
- tworzenie grup samopomocowych,
- prowadzenie działalności promocyjnej i informacyjnej,
- wspieranie finansowe, materialne i logistyczne osób starszych będących w potrzebie,
- organizację zbiórek publicznych i imprez charytatywnych oraz pozyskiwanie środków pieniężnych z dotacji, subwencji, składek członkowskich, osób fizycznych i innych źródeł;
- organizację imprez okolicznościowych włączających Stowarzyszenie w aktualne problemy społeczne oraz życie społeczności lokalnych,
- występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz, urzędów, instytucji, organizacji i fundacji w sprawach dotyczących osób starszych,
- współpracę z instytucjami państwowymi i samorządowymi, z uczelniami wyższymi w kraju i za granicą, instytucjami badawczymi oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia.
- Statutowa działalność, o której mowa w ust. 1 jest działalnością statutową prowadzoną przez Stowarzyszenie jako działalność nieodpłatna.
- Stowarzyszanie może prowadzić odpłatną działalność statutową.
- Odpłatną działalność statutową Stowarzyszenie może prowadzić w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1-8 i 12.
- Decyzję w sprawie podjęcia odpłatnej działalności statutowej, jej zakresie – w granicach określonych w ust. 4 w zw. z ust. 1 – oraz wysokości opłat podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
- Stowarzyszenie przeznacza nadwyżkę przychodów nad kosztami na działalność statutową. Nadwyżka przychodów nad kosztami nie może być przeznaczona do podziału pomiędzy członków Stowarzyszenia
§ 11
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach, po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Decyzje w tej sprawie podejmuje Zarząd.
- Działalność gospodarcza prowadzona przez Stowarzyszenie może mieć wyłącznie charakter dodatkowy w stosunku do działalności pożytku publicznego.
- Działalność gospodarcza prowadzona przez Stowarzyszenie może być prowadzona wyłącznie w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych.
- Dochód Stowarzyszenia jest w całości przeznaczany na działalność statutową Stowarzyszenia i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
- Stowarzyszenie nie może prowadzić odpłatnej działalności statutowej i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.
- Prowadzona przez Stowarzyszenie działalność statutowa (odpłatna i nieodpłatna) oraz działalność gospodarcza podlega wyodrębnieniu w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i rachunkowym a w szczególności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 12
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym.
§ 13
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1/ członków zwyczajnych,
2/ członków wspierających,
3/ członków honorowych.
§ 14
1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, która uznaje cele statutowe Stowarzyszenia i wyraża gotowość aktywnego działania na rzecz ich realizacji. Przy przyjmowaniu członków do Stowarzyszenia stosuje się zasadę „otwartych drzwi” tzn., że członkiem Stowarzyszenia może zostać osoba starsza, mająca ukończoną co najmniej szkołę średnią, która złoży pisemną deklarację wg wzoru ustalonego przez Zarząd Stowarzyszenia.
2. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która uznaje cele statutowe Stowarzyszenia i zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu poprzez swojego przedstawiciela będącego osoba fizyczną, posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawioną praw publicznych.
3. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w realizację jego celów statutowych.
4. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd Stowarzyszenia na podstawie pisemnej deklaracji. Założyciele Stowarzyszenia stają się członkami Stowarzyszenia w chwili jego zarejestrowania. Zarząd może odmówić przyjęcia w poczet członków.
5. Godność członka honorowego Stowarzyszenia nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu, za zgodą osoby zainteresowanej.
§ 15
1. Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:
a/ czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia oraz uczestniczenia w ogólnych zebraniach Stowarzyszenia, zabierania głosu w sprawach związanych z działalnością Stowarzyszenia,
b/ uczestnictwa w wykładach, seminariach, lektoratach języków obcych, odczytach, konferencjach, spotkaniach, prelekcjach, konkursach, wystawach, koncertach i innych zajęciach zgodnie ze swoimi zainteresowaniami,
c/ udziału w praktycznych zajęciach z zakresu kultury fizycznej i rekreacji oraz organizowanych wycieczkach turystycznych i krajoznawczych,
d/zgłaszania wniosków i opinii co do działalności Stowarzyszenia,
e/ korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia,
f/ noszenia plakietki Stowarzyszenia oraz otrzymania legitymacji członka Stowarzyszenia. Za aktywność w realizacji celów Stowarzyszenia członek zwyczajny może otrzymać dyplom honorowy,
g/ zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu o skreśleniu z listy członków Stowarzyszenia lub o wykluczeniu ze Stowarzyszenia.
2. Członek zwyczajny Stowarzyszenia zobowiązany jest do:
a/ aktywnego działania na rzecz realizacji celów Stowarzyszenia, wykonywania przyjętych zadań, przestrzegania zasad lojalności w wobec władz Stowarzyszenia,
b/ przestrzegania statutu, regulaminu i uchwał władz Stowarzyszenia,
c/ regularnego opłacania składek,
d/ przestrzegania zasad kulturalnego współżycia w społeczności uniwersyteckiej oraz wzajemnej życzliwości i pomocy koleżeńskiej.
§ 16
1. Członek wspierający:
a/ ma prawo brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach statutowych władz Stowarzyszenia,
b/ obowiązany jest do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
c/ zwolniony jest z obowiązku aktywnego uczestniczenia w realizacji celów statutowych,
d/ zwolniony jest z o opłacania składek,
e/ nie posiada czynnego ani biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
2. Członek Honorowy:
a/ ma prawo brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach statutowych władz Stowarzyszenia,
b/ zwolniony jest z obowiązku aktywnego uczestniczenia w realizacji celów statutowych,
c/ zwolniony jest z obowiązku opłacania składek,
d/ zobowiązany jest do przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 17
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi,
- śmierci członka, utraty zdolności do czynności prawnych lub utraty osobowości prawnej (w przypadku osób prawnych),
- wykluczenia przez Zarząd w przypadku:
- działania na szkodę Stowarzyszenia,
- rażącego naruszenia postanowień statutu, uchwał władz i/lub regulaminów wewnętrznych obowiązujących w Stowarzyszeniu,
- nie angażowania się w bieżącą działalność Stowarzyszenia w tym w szczególności nieusprawiedliwione nieuczestniczenie w posiedzeniach władz Stowarzyszenia,
- nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres co najmniej 6 miesięcy.
- Stwierdzenie ustania członkostwa w Stowarzyszeniu (w tym wykluczenie ze Stowarzyszenia) następuje w drodze uchwały Zarządu.
- Od uchwały Zarządu o stwierdzeniu ustania członkostwa w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3) lit. a-c wykluczonemu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 7 dni od dnia doręczenia uchwały na piśmie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem zarządu. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
DZIAŁ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 18
Władzami Stowarzyszenia są:
1. Walne Zebranie Członków,
2. Zarząd,
3. Komisja Rewizyjna.
§ 19
1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów. Wybór następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów, będących członkami Stowarzyszenia.
2. W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka Zarządu w trakcie kadencji ich skład osobowy jest uzupełniany przez Zarząd, za zgodą zainteresowanego. Liczba dokooptowanych w ten sposób osób nie może przekroczyć 1/2 liczby członków pochodzących z wyborów w danym roku kalendarzowym. W pozostałych przypadkach ma zastosowanie § 25 pkt 4.
3. W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji, ich skład osobowy jest uzupełniany przez Komisję Rewizyjną za zgodą zainteresowanego. Liczba dokooptowanych w ten sposób osób nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów w danym roku kalendarzowym. W pozostałych przypadkach ma zastosowanie § 25 pkt 4.
§ 20
Uchwały władz Stowarzyszenia, jeżeli Statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu osobowego danego organu. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
DZIAŁ 2.
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
§ 21
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
a/ z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
b/ z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
§ 22
1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
2. O miejscu, terminie, porządku obrad i charakterze Walnego Zebrania Członków, Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed planowanym terminem jego zwołania.
3. Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
4. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje każdorazowo wybierane Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca i sekretarz. Do czasu wyboru Prezydium obradami kieruje Prezes Stowarzyszenia.
5. Uchwały Walnego Zebrania Członków – w pierwszym terminie podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków. Drugi termin posiedzenia Walnego Zebrania Członków jest dopuszczalny w tym samym dniu – 15 minut po zakończeniu Walnego Zebrania w pierwszym terminie, pod warunkiem, iż został zaplanowany w zawiadomieniu o Walnym Zebraniu.
§ 23
Zwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze i raz na trzy lata jako sprawozdawczo – wyborcze. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest zgodnie z § 24.
§ 24
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
a/ z własnej inicjatywy,
b/ na żądanie Komisji Rewizyjnej,
c/ na umotywowane żądanie co najmniej 20% ogólnej liczby członków Stowarzyszenia.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwoływane nie później niż w ciągu miesiąca od daty złożenia Zarządowi stosownego żądania.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami dla których zostało zwołane.
§ 25
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- określenie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
- uchwalenie statutu i jego zmian,
- uchwalenie budżetu,
- wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności władz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
- rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu,
- podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,
- nadawanie i pozbawienie godności członka honorowego,
- podejmowanie uchwał w sprawach nabywania, zbywania i obciążania majątku nieruchomego Stowarzyszenia,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora lub likwidatorów oraz przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady, niezastrzeżonych do wyłącznej kompetencji pozostałych władz Stowarzyszenia.
DZIAŁ 3
ZARZĄD
§ 26
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków i z tego tytułu ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- Zarząd składa się z 5 – 9 członków.
- Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona prezesa, wiceprezesa i sekretarza i skarbnika. Zarząd może wybrać drugiego wiceprezesa.
- Pierwsze posiedzenie Zarządu powinno być zwołane najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia wyborów.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jak raz w miesiącu.
- Szczegółowe zasady działania zarządu określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
§ 27
- Do zakresu działania Zarządu należy:
- realizacja celów statutowych Stowarzyszenia,
- określanie szczegółowych kierunków działania Stowarzyszenia,
- sprawowanie zarządu majątkiem Stowarzyszenia,
- opracowanie regulaminów związanych z funkcjonowaniem Stowarzyszenia,
- podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych,
- powoływanie rady programowo-naukowej, komisji i zespołów oraz określanie ich zadań,
- zwoływanie i organizowanie Walnego Zebrania Członków,
- organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
- podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
- ustalenie wysokości składek członkowskich, ulg oraz zwolnień od tych składek,
- prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
- wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
- tworzenie i likwidowanie jednostek organizacyjnych oraz nadawanie im regulaminów,
2. Do realizacji swych zadań Zarząd może utworzyć Sekretariat Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Regulamin pracy sekretariatu uchwala Zarząd.
DZIAŁ 4
KOMISJA REWIZYJNA
§ 28
- Komisja Rewizyjna jest organem powołanym do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w roku.
- Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 składu Komisji lub wniosek Zarządu. W przypadku wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym posiedzenie Komisji Rewizyjnej powinno zostać zwołane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia wniosku.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym. Zarząd ma obowiązek powiadomienia członków Komisji o każdym posiedzeniu.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania Komisji Rewizyjnej mogą zostać uregulowane,
w uchwalonym przez ten organ, regulaminie Komisji Rewizyjnej.
§ 29
Do zakresu Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
- wydawanie zaleceń oraz żądanie wyjaśnień w razie stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie kontroli,
- ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań: merytorycznego i finansowego,
- opracowywanie regulaminu funkcjonowania Komisji,
- kontrola terminowości i prawidłowości opłacania składek członkowskich,
- wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie jego bezczynności,
- zwoływanie Walnego Zebrania w przypadku niewywiązywania się przez Zarząd z obowiązku statutowych w tym zakresie,
- wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
- przedstawienie Walnemu Zebraniu uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu.
§ 30
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia, ani być pracownikami Stowarzyszenia.
§ 31
W przypadkach określonych w §29 pkt 7 Walne Zebranie Członków zwołuje się najpóźniej w terminie miesiąca od dnia podjęcia stosownej uchwały przez Komisję Rewizyjną.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK I GOSPODARKA FINANSOWA
§32
1. Mienie Stowarzyszenia stanowi ogół aktywów majątkowych uzyskanych przez Stowarzyszenie w toku jego działalności statutowej.
2. W skład mienia Stowarzyszenia wchodzi także majątek jego jednostek organizacyjnych.
§ 33
1. Źródłami pozyskiwania mienia są w szczególności:
a/ składki członkowskie i wpisowe;
b/ dochody z majątku ruchomego i nieruchomego Stowarzyszenia,
c/ dotacje, darowizny, zapisy i składki,
d/ dochody z działalności gospodarczej,
e/ przychody z odpłatnej działalności statutowej,
f/ pozostałe wpływy z działalności statutowej.
2. Środki pieniężne niezależnie od źródeł ich pochodzenia mogą być przechowywane wyłącznie na rachunku bankowym Stowarzyszenia lub wyodrębnionych kontach jego jednostek organizacyjnych. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazywane na te konta.Dopuszczalne jest wprowadzenie w Stowarzyszeniu obrotu gotówkowego (tzw. pogotowie kasowe).
3. Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca II kwartału każdego roku, za dany rok (z góry). Nowoprzyjęci członkowie wpłacają składki według zasad określonych przez Zarząd w ciągu 2 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu do Stowarzyszenia.
4. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
5. Stowarzyszenie nie przyjmuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość kwoty określonej w przepisach o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – również w drodze więcej niż jednej operacji.
§ 34
- Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych i niemajątkowych Stowarzyszenia, w tym do zaciągania zobowiązań i zawierania umów w imieniu Stowarzyszenia uprawniony jest prezes Zarządu i inny członek Zarządu działający łącznie albo wiceprezes Zarządu i inny członek Zarządu działający łącznie, z zastrzeżeniem ust. 2.
- W umowach pomiędzy Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim, Stowarzyszenie reprezentuje członek komisji rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków.
- Walne Zebranie Członków jest organem uprawnionym do powołania pełnomocnika/pełnomocników do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu.
- Komisja rewizyjna jest organem uprawnionym do wyznaczenia swojego przedstawiciela do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu.
- Decyzje w sprawach nabywania, zbywania i obciążania majątku nieruchomego Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków.
- Zarząd uprawniony jest do ustanowienia pełnomocnika/pełnomocników zarządu, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4. Uchwała w sprawie ustanowienia pełnomocnika określa przedmiot umocowania.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
§ 35
1. Uchwalenie lub zmiana statutu oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga bezwzględnej większości głosów, przy obecności najmniej połowy członków zwyczajnych. Przepis § 22 ust. 5 w zakresie tzw. „drugiego terminu” stosuje się odpowiednio.
2. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków. Do zawiadomienia określonego w § 22 ust.2 należy załączyć projekty stosownych uchwał.
3. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określać sposób likwidacji, osobę bądź osoby likwidatorów oraz cel, na jaki nastąpi przekazanie jego majątku.
Nowy Targ, 13.05.2024r.